Citeste inainte:
In ceea ce priveste reducerea agresivitatii exista mai multe cai, propuse de diversi autori, ce au in vedere acest lucru. Una dintre ele, si cea mai veche, este catharsisul. Energia negativa agresiva acumulata in urma frustrarilor sau impulsurilor instinctuale trebuie descarcata. Cele mai des intalnite modalitati par a fi:
o vizionarea de materiale cu multe scene violente, cum ar fi piese de teatru, filme, spectacole sportive etc. (Aristotel);
o consumarea impulsului agresiv la nivelul imaginarului si al fanteziilor (S. Freud);
o angajarea in actiuni violente efective, dar care nu au consecinte antisociale - practicarea sporturilor, agresivitatea fata de obiecte neinsufletite (Platon);
Opinam insa impotriva primelor doua puncte de vedere intrucat contraargumentele tind sa sustina contrariul. Cercetari multiple au demonstrat deja efectul negativ al vizionarii de materiale violente asupra comportamentului agresiv individual. In acelasi timp trebuie tinut cont ca ideile, imaginarul si fantezia "se cer" - si uneori sunt - puse in act, iar daca obiectul lor este unul violent, consecintele sunt evident catastrofale.
O alta cale de reducere a agresivitatii, folosite din cele mai vechi timpuri si in cele mai diverse forme, este pedeapsa. Ea se aplica dupa savarsirea actului agresiv, si are in vedere atat sanctionarea comportamentului cat si prevenirea unuia asemanator. Pedepsele pot fi institutionalizate (juridice) sau neinstitutionalizate (in interiorul familiei). In ce masura pedeapsa previne sau corecteaza un comportament este greu de apreciat. Recidivismul este un contraexemplu dar si cercetarile care arata ca acei copii pedepsiti de familie pentru conduite agresive aleg sa se comporte agresiv inafara ei.
O modalitate diferita de reducere a agresivitatii se contureaza in urma teoriei invatarii sociale a agreivitatii. Si anume: "reducerea efectelor invatarii sociale". Daca comportamentul agresiv se imita si se invata, atunci realizarea de astfel de achizitii trebuie evitat contactul copilului cu modelele de conduita agresiva. Trebuie pus accentul in educatie pe realizarea in "instantele interioare" ale individului de anumite "filtre anti-agresive" care sa-l fereasca pe subiect de raspunsuri agresive la diversi stimuli. Totodata este de dorit o educare in sensul amanarii raspunsului automat agresiv la stimuli trigger.
O idee buna este aceea de a fi deschisi, dispusi sa invtam cateva tehnici de relaxare orientate in directia reducerii agitatiei motorii dar si psihice. Metoda de relaxare Jacobson de pilda, odata stapanita, poate constitui o modalitate extrem de folositoare in situatiile in care individul simte ca ii deveine din ce in ce mai greu sa-si stapaneasca manifestarile agreisve.
O buna achizitie pentru oricine, indiferent daca vorbim aici de situatiile in care agresivitatea isi face aparitia sau de orice alte situatii de viata, este imbunatatirea si dezvoltarea autocontrolului. Si cu atat mai mult functionarea acestuia in situatiile de conflict. O persoana care isi tine sub control emotiile si mai ales reactiile de sub influenta lor, prezinta o probabilitate crescuta de nonimplicare in eventualele situatii conflictuale, si automat de evitare a consecintelor de obicei neplacute ale unor astfel de situatii. Dincolo de asta, autocontrolul, ca si "imbunatatire" adusa modului de functionare personal aduce beneficii pe foarte multe paliere ale vietii.
Alta directie de dezvoltare a managementului agresivitatii este aceea de a cauta si dezvolta comportamente alternative la comportamentul agresiv. In multe ocazii unii dintre noi functionam cu ajutorul raspunsurilor automate (invatate de-alungul timpului): la un anumit stimul reactionam automat intr-un anume fel - traversam pe partea cealalta atunci cand din fata se apropie o persoana neplacuta. Putem deci concluziona ca la o serie de stimuli se poate intampla sa avem un raspuns automat agresiv. Solutia ar consta practic in a schimba raspunsul automat agresiv cu un alt raspuns aflat mai sus pe scara adaptabilitatii si a acceptabilitatii.
Foto: Rucsandra Calin
Copyright © 2014 Centrul de Educaţie Medicală. Toate drepturile rezervate.