FIȘA DISCIPLINEI
I. INFORMAŢII GENERALE
Universitatea
|
UNIVERSITATEA DE MEDICINĂ ȘI FARMACIE DIN CRAIOVA
|
Facultatea
|
MEDICINĂ
|
Domeniul de licenţă
|
SĂNĂTATE
|
Programul de studii
|
Medicină
|
Denumirea disciplinei
|
Hematologie clinică-Imunopatologie
|
Codul disciplinei
|
|
II. STRUCTURA DISCIPLINEI
Nivelul de studii1)
|
Semestrul
|
Tip2) (conţinut)
|
Tip3) (obligativitate)
|
Activităţi normate [ore/săpt.]
|
Total ore
[ore/sem]
|
Credite4)
|
||||
C
|
S
|
L
|
P
|
TOTAL
|
||||||
L
|
I
|
DS
|
DI
|
2 ore
|
2 ore/sem
|
2 ore/grupa
|
|
4
|
18
|
3
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
III. TITULAR DISCIPLINĂ
Numele şi prenumele
|
Găman Gabriel Dragoș
|
Instituţia
|
UMF Craiova
|
Catedra/Departamentul
|
4
|
Titlul ştiinţific
|
Doctor în medicină
|
Gradul didactic
|
Profesor universitar
|
Încadrarea (norma de bază/asociat)
|
Norma de bază
|
IV. OBIECTIVELE DISCIPLINEI
Obiective generale:
Obiective specifice: la finalizarea disciplinei studentul(a) va fi capabil(ă):
|
V. COMPETENŢELE SPECIFICE(vizează competenţele asigurate de programul de studii din care face parte disciplina)
|
La finalizarea cursului studentul va fi capabil:
1. Să defineasca sindromul anemic, să clasifice anemiile (morfologic, etiopatogenic, funcțional, clinic), să stabilească și să argumenteze mecanismele de producere ale diverselor tipuri de anemii (aplastică, feriprivă, megaloblastică, posthemoragică acută, hemolitice);
Să stabilească planul de investigație pentru un sindrom anemic;
Să efectueze un frotiu de sânge periferic; să recunoască pe frotiul de sânge periferic (FSP) și pe cel de măduva osoasă hematogena (MOH) elementele caracteristice diverselor tipuri de anemii;
Să analizeze, interpreteze un buletin hematologic la un pacient cu sindrom anemic și să argumenteze diagnosticul pozitiv și diferențial ;
2. Să defineasca și să clasifice leucemiile acute, leucemiile cronice (LGC,LLC), mielomul multiplu, limfoamele maligne;
Să identifice factorii de risc și să stabilească posibila intervenție a acestora în mecanismul fiziopatologic de producere al leucemiei acute mieloblastice, leucemiei acute limfoblastice, leucemiei granulocitare cronice, leucemiei limfocitare cronice, mielomului multiplu și limfoamelor maligne Hodgkiniene și non-Hodgkiniene;
Să recunoască pe FSP și pe cel de MOH elementele morfologice caracteristice pentru LAM, LAL, LGC, LLC.
Să stabileasca planul de investigatie pentru leucemia acuta, LGC, LLC, MM, limfoamele maligne;
Să analizeze, interpreteze un buletin hematologic la un pacient cu leucemia acută/LGC/LLC/MM/limfom malign și să argumenteze diagnosticul pozitiv și diferențial;
Să decidă și să argumenteze stabilirea unor principii fiziopatologice de tratament în diversele tipuri de leucemii acute/cronice,MM, limfoame maligne.
3. Să definească și să clasifice trombocitopeniile și sindromul de microcoagulare intravasculară diseminată;
Să stabilească mecanismul de producere al trombocitopeniilor și al sindromului de microcoagulare intravasculară diseminată (MCIVD);
Să stabilească și să interpreteze planul de investigație al unui pacient cu sindrom hemoragic/CID/fibrinoliza patologică;
Să analizeze, interpreteze un buletin hematologic la un pacient cu sindrom hemoragic/CID/fibrinoliza patologică și să argumenteze stabilirea diagnosticului.
Să decida și să argumenteze stabilirea unor principii fiziopatologic de tratament în sindromul hemoragic/CID/fibrinoliza patologică.
|
VI. CONŢINUTUL DISCIPLINEI
VI.1 Curs(unităţi de conţinut)
|
Nr. ore
|
1. Sindromul anemic
|
4
|
Definirea sindromului anemic. Mecanisme de producere. Clasificarea anemiilor (morfologică, funcțională, patogenică, clinică). Anemii produse prin mecanism central ( aplazia medulară, anemia feriprivă, anemii megaloblastice, anemia cronică simplă). Anemii produse prin mecanism periferic ( anemia posthemoragică acută, anemiile hemolitice). Anemii produse prin mecanism mixt. Poliglobuliile - definiție, clasificare, mecanisme de producere. Sindroamele mielodisplazice - definiție, clasificare, mecanisme de producere.
|
|
II. Aplazia medulară
|
2
|
Definire, clasificare, factori de risc, diagnostic pozitiv și diferențial, tratamentul simptomatic, tratamentul specific clasic și modern.
|
|
III. Leucemii acute
|
2
|
Definire, clasificare, factori de risc, diagnostic pozitiv și diferențial, tratamentul simptomatic, tratamentul specific, noțiuni de transplant medular.
|
|
IV. Sindromul mieloproliferativ cronic
|
2
|
Boala de celulă stem, etiologie, clasificare, entități clinice, diagnostic pozitiv și diferențial, evoluție, complicații, prognostic, tratament.
|
|
V. Leucemia limfatică cronică
|
2
|
Etiologie, clasificare, entități clinice, diagnostic pozitiv și diferențial, stadializare,evoluție, complicații, prognostic, tratament.
|
|
VI.Boala Hodgkin
|
2
|
Etiologie, clasificare, tipuri histologice, stadializare, diagnostic pozitiv și diferențial, evoluție, complicații, prognostic, tratament.
|
|
VI. Limfoame maligne nonHodgkin
|
2
|
Etiologie, clasificări, tipuri histologice, stadializare, diagnostic pozitiv și diferențial, evoluție, complicații, prognostic, tratament.
|
|
VII. Mielomul multiplu
|
2
|
Etiologie, stadializare, diagnostic pozitiv si diferential, evolutie, complicatii, prognostic, tratament.
|
|
VIII.Sindroame hemoragipare. Hemofilia. PTI.
|
2
|
Etiologie, diagnostic pozitiv și diferențial, evoluție, complicații, prognostic, tratament.
|
|
VI.2 LUCRĂRI PRACTICE (subiecte/teme)
|
Nr. ore
|
1. Anemii
|
4
|
Frotiul de sânge periferic. Medulograma normală și patologică. Planul de investigație al anemiilor.
|
2
|
Examinare la microscop FSP și MOH anemii : feriprivă, megaloblastice, hemolitice.
Interpretare buletine hematologice.
|
2
|
II. Seria leucocitară
|
4
|
Planul de investigație al leucemiilor acute. Examinare la microscop FSP și MOH leucemii acute mieloblastice și limfoblastice. Interpretare buletine hematologice.
|
2
|
Planul de investigație al leucemiilor cronice (LGC,LLC) și limfoamelor maligne. Examinare la microscop FSP și MOH leucemii cronice. Interpretare buletine hematologice
|
2
|
III. Sindroame hemoragipare
|
2
|
Planul de investigație în sindromul hemoragic. Planul de investigație în CID. Explorarea fibrinolizei patologice. Interpretare buletine hematologice
|
2
|
VII. BIBLIOGRAFIE
|
VIII. REPERE METODOLOGICE
Forme de activitate
|
Tehnici de predare / învăţare, materiale, resurse: expunere, curs interactiv, lucru în grup, învăţare prin probleme.
|
Curs
|
prelegere
|
Lucrari practice
|
aplicaţii practice si conversaţie euristică
|
Studiu individual
|
Curs predat si bibliografia recomandata
|
IX. PROGRAM DE RECUPERARE
|
|||||||||
Recuperări absenţe
|
Nr. absenţe care se pot recupera
|
Locul desfăşurării
|
Perioada
|
Responsabil
|
Programarea temelor
|
||||
2
|
Clinica Hematologie
Spitalul Municipal Craiova
|
4-15 ian 2013
|
Rotaru Ionela
|
Test numai pentru studenții absenteiști din toate subiectele (cursuri) predate în perioada în care aceștia au absentat
|
|||||
Program de consultaţii/
cerc ştiinţific studenţesc
|
Joia, orele 16.00- 18.00 la sediul disciplinei
|
|
|
|
|
||||
Program pentru studenţii slab pregătiţi
|
Joia, orele 16.00- 18.00 la sediul disciplinei
|
|
|
|
|
||||
|
|||||||||
X. EVALUARE
|
|||||||||
Forma de activitate
|
Evaluare
(scris, scris şi oral, oral, test, aplicaţie practică, altele)
|
Procent din nota finală
|
|||||||
|
Formativă
|
Periodică
|
Sumativă
|
|
|||||
Curs
|
oral
|
scris
|
Scris si oral
|
10%
|
|||||
Lucrări practice
|
oral
|
oral
|
oral
|
10%
|
|||||
Examen
|
oral
|
oral
|
oral
|
70%
|
|||||
Verificare
|
scris
|
scris
|
scris
|
10%
|
|||||
|
|||||||||
XI. PROGRAME DE ORIENTARE :I CONSILIERE PROFESIONALĂ
|
|||||||||
Programe de orientare şi consiliere profesională (2 ore/lună)
|
|||||||||
Programare ore
|
Locul desfăşurării
|
Responsabil
|
|||||||
Joia 16.00-18.00
|
Clinica de Hematologie
|
Găman Gabriel
|
Data avizării în departament:
Şef de departament,
NUME PRENUME
|
Coordonator program de studii,
NUME PRENUME
|
Titular disciplină,
NUME PRENUME
|
Notă:
1) Nivelul de studii - se alege una din variantele: L (licenţă)/ M (master)/ D (doctorat).
2) Tip (conţinut) - se alege una din variantele:
- pentru nivelul de licenţă: DF (disciplină fundamentală)/ DD (disciplină din domeniu)/ DS (disciplină de specialitate)/ DC (disciplină complementară);
- pentru nivelul de master: DA (disciplină de aprofundare)/ DS (disciplină de sinteză)/ DCA (disciplină de cunoaştere avansată).
3) Tip (obligativitate) - se alege una din variantele: DI (disciplină obligatorie)/ DO (disciplină opţională)/ DFac (disciplină facultativă).
4) Un credit este echivalent cu 25 – 30 de ore de studiu (activităţi didactice şi studiu individual).
5) Se poate acorda o bonificaţie pentru prezenţă.