FIŞA DISCIPLINEI
ANUL UNIVERSITAR
2024- 2025
1. DATE DESPRE PROGRAM
1.1 Instituţia de învăţământ superior |
UNIVERSITATEA DE MEDICINA SI FARMACIE DIN CRAIOVA |
1.2 Facultatea |
MEDICINA DENTARĂ |
1.3 Departamentul |
I |
1.4 Domeniul de studii |
SĂNĂTATE |
1.5 Ciclul de studii1 |
LICENŢĂ |
1.6 Programul de studii/Calificarea |
TEHNICĂ DENTARĂ |
2. DATE DESPRE DISCIPLINĂ
2.1 Denumirea disciplinei |
TEHNOLOGIA PROTEZELOR CU SPRIJIN IMPLANTAR |
|||||||
2.2. Codul disciplinei |
TD2110 |
|||||||
2.3 Titularul activităţilor de curs |
Petcu Ileana Cristiana |
|||||||
2.4 Titularul activităţilor de seminar |
Petcu Ileana Cristiana, Târtea Daniel Adrian |
|||||||
2.5.Gradul didactic |
Şef Lucrări |
|||||||
2.6.Încadrarea (norma de bază/asociat) |
Normă de bază/post vacant/post vacant |
|||||||
2.7. Anul de studiu
|
II |
2.8. Semestrul
|
I |
2.9. Tipul disciplinei (conţinut)2) |
DS |
2.10. Regimul disciplinei (obligativitate)3) |
DI |
|
3. TIMPUL TOTAL ESTIMAT (ore pe semestru al activităţilor didactice)
3.1 Număr de ore pe săptămână |
5 |
din care: 3.2 curs |
2 |
3.3 seminar/laborator |
3 |
||
3.4 Total ore din planul de învăţământ |
70 |
din care: 3.5 curs |
28 |
3.6 seminar/laborator |
42 |
||
Distribuţia fondului de timp ore |
|
||||||
Studiul după manual, suport de curs, bibliografie şi notiţe |
12 |
||||||
Documentare suplimentară în bibliotecă, pe platformele electronice de specialitate şi pe teren |
10 |
||||||
Pregătire seminarii/laboratoare, teme, referate, portofolii şi eseuri |
24 |
||||||
Tutoriat |
|
||||||
Examinări |
10 |
||||||
Alte activităţi...consultaţii, cercuri studentesti |
12 |
||||||
3.7 Total ore studiu individual |
30 |
|
|||||
3.9 Total ore pe semestru |
98 |
||||||
3.10 Numărul de credite4) |
6 |
||||||
4. PRECONDIŢII (acolo unde este cazul)
4.1 de curriculum |
|
4.2 de competenţe |
|
5. CONDIŢII (acolo unde este cazul)
5.1. de desfăşurare a cursului |
Sală de curs cu mijloace de proiectare |
5.2. de desfăşurare a seminarului/laboratorului |
Sală de lucrări practice |
6. COMPETENŢELE SPECIFICE ACUMULATE6)7) |
|
COMPETENŢE PROFESIONALE |
C1 - Identificarea soluțiilor de tratament adecvat pentru fiecare caz clinic C5 - Iniţierea şi derularea unei activităţi de cercetare ştiinţifică sau/şi formativă în domeniul sau de competenţă
|
COMPETENŢE TRANSVERSALE |
. C6. Autonomie şi responsabilitate · să realizeze singur toate etapele preliminare obținerii modelului de studiu analog si piesei protetice finite · să recunoască toate materialele prezentate în cursul demonstraţiilor practice de laborator · să înveţe să recunoască o problemă legată de materialele și tehnicile utilizate atunci când se iveşte şi să ofere soluţii responsabile pentru rezolvarea ei. C7. Interacţiune socială; · să expună medicului avantajele şi dezavantajele utilizării unui anumit procedeu tehnic · să lucreze în echipă împreună cu medicul stomatolog · să comunice oral şi în scris cerinţele, modalitatea de lucru, rezultatele obţinute, să se consulte cu echipa; C8. Dezvoltare personală şi profesională · să aibă deschiderea către învăţarea pe tot parcursul vieţii, · să aibă capacitatea de a culege informaţiile ştiinţifice necesare legate de materiale și tehnologii specifice domeniului din diferite surse documentare · să ştie să utilizeze tehnologia informaţiei şi comunicării.
|
7. OBIECTIVELE DISCIPLINEI (reieşind din grila competenţelor specifice acumulate)
7.1 Obiectivul general al disciplinei |
Însuşirea de către studenţi a noţiunilor teoretice şi practice de refacere a morfologiei şi funcţiilor arcadelor dentare prin lucrari dentare cu sprijin implantar. Se urmăreşte instruirea studenţilor în biomecanica puntilor dentare cu sprijin implantar, dar si a protezelor cu sprijin implanter , realizarea fazelor de laborator strâns legate de activitatea medicului stomatolog, executarea fazelor pe modele didactice în aşa fel încât toate noţiunile teoretice să fie strâns legate de practica curenta.
|
7.2 Obiectivele specifice |
La finalizarea disciplinei studentul(a) va fi capabil(ă) să-şi însuşească ABILITĂŢILE COGNITIVE, care îi va permite: - să cunoască etapele și fazele clinico tehnologice pentru obținerea unei lucrari dentare cu sprijin implantar - să identifice principalele grupe de materiale utilizate la ora actuală în laboratorul de tehnică dentară - să recunoască tipurile de proteze fixe sau mobile utilizate pentru refacerea morfologiei arcadelor dentare cu ajutorul implanturilor dentare. DEPRINDERI PRACTICE - obţină modelele elementelor câmpului protetic - modeleze machetele din ceară pentru fiecare tip de lucrare dentară cu sprijin implantar - să deţină abilităţile necesare confecţionării unei lucrari dentare, conform tehnicilor de laborator necesare şi evitarea erorilor în cadrul procesului tehnologic APTITUDINI - să înveţe să recunoască o problemă atunci când se iveşte şi să ofere soluţii responsabile pentru rezolvarea ei. - să aibă sau să inveţe să-şi dezvolte abilităţile de lucru în echipă; - să comunice oral şi în scris cerinţele, modalitatea de lucru, rezultatele obţinute, să se consulte cu echipa; - să aibă deschiderea către învăţarea pe tot parcursul vieţii, - să conştientizeze necesitatea studiului individual ca bază a autonomiei personale şi a dezvoltării profesionale; - să valorifice optim si creativ propriul potential în activităţile colective; - să ştie să utilizeze tehnologia informaţiei şi comunicării |
8. CONŢINUTURI
8.1 Curs (unităţi de conţinut) |
Nr. ore |
|
1. Restaurari protetice pe implante-Introducere in implantologie |
2 |
|
2. Biomaterialele folosite in implantologia orala |
2 |
|
3. Diagnostic si plan de tratament |
2 |
|
4. Sablonul radiologic si chirurgical |
2 |
|
5. Amprenta si modelul |
4 |
|
6. Conexiuni şi modalități de agregare între infra, mezo și si suprastructură |
4 |
|
7. Proteze unidentare |
4 |
|
8. Puntea pe implante. |
4 |
|
9. Puntea totala pe implante |
4 |
|
TOTAL |
28 |
|
1. Dental Implant Prosthetics, 2nd Edition, CARL E. MISCH 2. Hamid R. Shafie, editor, Clinical and Laboratory Manual of Dental Implant Abutments, First Edition. © 2014 John Wiley & Sons, Inc. 3. Romanos G., editor, Saving Dental Implants, 2024 John Wiley & Sons, Inc., online ISBN: 9781119807049, doi: 10.1002/9781119807049. 4. Benakatti V, Sajjanar JA, Acharya AR. Dental implant abutments and their selection - a review. J Evolution Med Dent Sci 2021;10(35):3053-3059, doi: 10.14260/jemds/2021/622 5. Târtea DA, Noțiuni teoretice cu privire la bonturile protetice. Ghid de îndrumare lucrări practice pentru studenții Facultății de Medicină Dentară, Editura Grafix, Craiova 2025 6. Shillingburg Herbert T., Fundamentals of Fixed Prosthodontics. Quintessence Pub. , 2012
|
|
|
8.2 Lucrări practice (subiecte/teme) |
|
|
1. Organizarea laboratorului de tehnică dentară. Materiale și echipamente utilizate în tehnologia confecționării restaurărilor protetice cu sprijin implantar |
3 |
|
|
3 |
|
|
3 |
|
4. Posibilități de prefigurare a unei restaurări protetice cu sprijin implantar. Confecționarea unui wax-up. Demonstrație cu toate etapele tehnologice. |
3 |
|
5. Tipuri și sisteme de implanturi. Concepte particulare specifice tehnologiei protezelor pe implanturi. |
3 |
|
6. Transferul analogic amprentă-model pentru restaurările protetice cu sprijin implantar. Demonstrație cu toate etapele tehnologice. |
6 |
|
7. Transferul digital amprentă-model pentru restaurările protetice cu sprijin implantar. Demonstrație cu toate etapele tehnologice. |
6 |
|
Demonstrație cu toate etapele tehnologice. |
3 |
|
Demonstrație cu toate etapele tehnologice. |
3 |
|
10. Tehnologia protezării imediate cu sprijin implantar. Demonstrație cu toate etapele tehnologice. |
3 |
|
11. Tehnologii digitale. Realizarea desingn-ului restaurarilor protetice cu sprijin implantar. |
6 |
|
|
|
|
TOTAL |
42 |
|
BIBLIOGRAFIE
|
|
9. COROBORAREA CONŢINUTURILOR DISCIPLINEI CU AŞTEPTĂRILE REPREZENTANŢILOR COMUNITĂŢII EPISTEMICE, ASOCIAŢIILOR PROFESIONALE ŞI ANGAJATORI REPREZENTATIVI DIN DOMENIUL AFERENT PROGRAMULUI
|
10. REPERE METODOLOGICE
Forme de activitate |
Tehnici de predare / învăţare, materiale, resurse: expunere, curs interactiv, lucru în grup, învăţare prin probleme/proiecte etc |
|||||||||||||||
Curs |
Se folosesc următoarele metode combinate: prelegerea,expunerea în actualitate, conversaţia examinatoare, analiza, sinteza, compararea, generalizarea, învăţarea interactivă în scopul realizării feedback-ului, explicarea unor probleme evidenţiate de studenţi, prezentarea cu mijloace audio-vizuale |
|
||||||||||||||
Lucrari practice |
Se folosesc urmatoarele metode combinate: Demonstraţia cu obiecte în stare naturală, metoda exerciţiului, conversaţia dezbatere. |
|
||||||||||||||
Studiu individual |
Înaintea fiecărui curs şi a fiecărei lucrari practice |
|
||||||||||||||
11. PROGRAM DE RECUPERARE |
|
|||||||||||||||
Recuperări absenţe |
Nr. absenţe care se pot recupera |
Locul desfăşurării |
Perioada |
Responsabil |
Programarea temelor |
|
||||||||||
3 |
Sediul disciplinei |
Ultimele 2 săptămani ale semestrului |
titular disciplină |
Conform orarului de la disciplina |
|
|||||||||||
Program de consultaţii/ cerc ştiinţific studenţesc |
1ore/sapt. |
Sediul disciplinei |
Saptamanal |
titular disciplină |
Tema din saptamana respectiva |
|
||||||||||
Program pentru studenţii slab pregătiţi |
3ore/sem |
Sediul disciplinei |
Ultimele 2 săptămani |
titular disciplină |
În funcţie de necesităţile studenţilor |
|
||||||||||
12. EVALUARE |
|
|||||||||||||||
Tip de activitate |
Forme de evaluare Metode de evaluare |
Pondere din nota finală |
|
|||||||||||||
Curs |
Evaluare formativă prin sondaj în timpul semestrului Examen scris Sumativă în timpul examenului |
40% |
|
|||||||||||||
Lucrări practice |
Formativa prin sondaj în timpul semestrului Periodică în timpul semestrului, Sumativă în timpul examenului |
Examen oral 30%
|
|
|||||||||||||
Verificari periodice |
|
20% |
|
|
||||||||||||
Evaluarea activității individuale |
10% |
|
||||||||||||||
Standard minim de performanță minim 50% la fiecare componentă a evaluării |
|
|
||||||||||||||
13. PROGRAME DE ORIENTARE SI CONSILIERE PROFESIONALĂ |
|
|||||||||||||||
Programe de orientare şi consiliere profesională (2 ore/lună) |
|
|||||||||||||||
Programare ore |
Locul desfăşurării |
Responsabil |
|
|||||||||||||
Prima zi de joi din lună |
Sediul disciplinei |
titular disciplină |
|
|||||||||||||