Programa

Programa

FIŞA  DISCIPLINEI

ANUL UNIVERSITAR

2024- 2025

 

1. DATE DESPRE PROGRAM

1.1 Instituţia de învăţământ superior

UNIVERSITATEA DE MEDICINA SI FARMACIE DIN CRAIOVA

1.2 Facultatea

MEDICINĂ DENTARĂ

1.3 Departamentul

I

1.4 Domeniul de studii

SĂNĂTATE

1.5 Ciclul de studii1

LICENŢĂ

1.6 Programul de studii/Calificarea

TEHNICĂ DENTARĂ

2. DATE DESPRE DISCIPLINĂ

2.1 Denumirea disciplinei

PRACTICĂ DE SPECIALITATE, REABILITARE ORALĂ COMPLEXĂ - CLINICĂ ŞI TEHNOLOGIE

2.2. Codul disciplinei       

TD31205

2.3 Titularul activităţilor de curs

Marinescu Iulia-Roxana

2.4 Titularul activităţilor de seminar

Iliescu Andrei- Alexandru

2.5.Gradul didactic          

Şef lucrări/ Conferentiar

2.6.Încadrarea (norma de bază/asociat)

Normă de bază/ normă de bază/ asociat

2.7. Anul de studiu

 

III

2.8. Semestrul

 

I

 

2.9. Tipul disciplinei (conţinut)2)

DS

2.10. Regimul disciplinei  (obligativitate)3)

DI

                 

3. TIMPUL TOTAL ESTIMAT (ore pe semestru al activităţilor didactice)

3.1 Număr de ore pe săptămână

6

din care: 3.2 curs

2

3.3 seminar/laborator

4

3.4 Total ore din planul de învăţământ

84

din care: 3.5 curs

28

3.6 seminar/laborator

56

Distribuţia fondului de timp ore

 

Studiul după manual, suport de curs, bibliografie şi notiţe

30

Documentare suplimentară în bibliotecă, pe platformele electronice de specialitate şi pe teren

20

Pregătire seminarii/laboratoare, teme, referate, portofolii şi eseuri

15

Tutoriat

 

Examinări

11

Alte activităţi...consultaţii, cercuri studentesti

15

3.7 Total ore studiu individual

91

 

3.9 Total ore pe semestru

175

3.10 Numărul de credite4)

7

               

4. PRECONDIŢII (acolo unde este cazul)

4.1 de curriculum

 

4.2 de competenţe

 

5. CONDIŢII (acolo unde este cazul)

5.1. de desfăşurare a cursului

-

5.2. de desfăşurare a seminarului/ laboratorului

 

 

6. COMPETENŢELE SPECIFICE ACUMULATE6)7)

COMPETENŢE PROFESIONALEE

      

Competenţe tehnice sau profesionale

 

      Să dobândească abilităţile de respectare a criteriilor de realizare a restaurărilor protetice în reabilitarea orală complexă, individualizate în funcţie de cazul clinic, cu evitarea erorilor şi iatrogeniilor.

 

COMPETENŢE TRANSVERSALE

. C6. Autonomie şi responsabilitate

              - Să-şi dezvolte capacităţile de integrare a etapelor de laborator în cadrul planului de tratament de reabilitare orală complexă.

              - Să-şi însuşească obiectivele şi conceptele de reabilitare orală complexă.

       - Să  stăpânească cunoştinţele necesare pentru reabilitarea orală individualizată

.C7. Interacţiune socială;

         ·          Să-şi însuşească abilităţile de comunicare şi lucru în echipă cu medicul dentist

         ·          să lucreze în echipă

         ·          să comunice oral şi în scris cerinţele, modalitatea de lucru, rezultatele obţinute, să se consulte cu echipa;

C8. Dezvoltare personală şi profesională

  • să aibă deschiderea către învăţarea pe tot parcursul vieţii,
  • să aibă capacitatea de a culege informaţiile ştiinţifice  din diferite surse documentare
  • să ştie să utilizeze tehnologia informaţiei şi comunicării.

 

7. OBIECTIVELE DISCIPLINEI (reieşind din grila competenţelor specifice acumulate)

7.1 Obiectivul general al disciplinei

Dezvoltarea capacităţilor de integrare a etapelor de laborator în cadrul planului de  tratament de reabilitare orală complexă.

Însuşirea abilităţilor de comunicare şi lucru în echipă cu medicul dentist. 

 

7.2 Obiectivele specifice

 

La finalizarea disciplinei studentul(a) va fi capabil(ă) să-şi însuşească

ABILITĂŢILE COGNITIVE, care îi vor permite:

-        Însuşirea metodologiei de integrare a etapelor de laborator în cadrul reabilitării orale complexe.

-        Dobândirea abilităţilor de comunicare cu medicul dentist în vederea obţinerii unor restaurări protetice care să respecte principiile biofuncţionale şi de reabilitare a aparatului dento-maxilar.

-        Dobândirea abilităţilor de respectare a criteriilor de realizare a restaurărilor protetice în reabilitarea orală complexă, individualizate în funcţie de cazul clinic, cu evitarea erorilor şi iatrogeniilor.

DEPRINDERI PRACTICE

-        Să dobândească abilităţile de respectare a criteriilor de realizare a restaurărilor protetice în reabilitarea orală complexă, individualizate în funcţie de cazul clinic, cu evitarea erorilor şi iatrogeniilor

APTITUDINI

-        să înveţe să recunoască o problemă atunci când se iveşte şi să ofere soluţii responsabile pentru rezolvarea ei.

-        să aibă sau să inveţe să-şi dezvolte abilităţile de lucru în echipă;

-        să comunice oral şi în scris cerinţele, modalitatea de lucru, rezultatele obţinute, să se consulte cu echipa;

-        să aibă deschiderea către învăţarea pe tot parcursul vieţii,

-        să conştientizeze necesitatea studiului individual ca bază a autonomiei personale şi a dezvoltării profesionale;

-        să valorifice  optim si creativ propriul potential  în activităţile colective;

-        să ştie să utilizeze tehnologia informaţiei şi comunicării

8. CONŢINUTURI

8.1  Curs (unităţi de conţinut)

Nr. ore

  1. Rolul tehnicianului dentar în reabilitarea orală complexă

 

2

  1. Comunicarea medic dentist – tehnician dentar, element de bază în reuşita tratamentului de reabilitare orală complexă

 

4

  1. Controlul infecţiei în laboratorul de tehnică dentară

 

4

  1. Modelul în reabilitarea orală complexă – perspectiva tehnicianului dentar

 

3

  1. Reabilitarea funcţiei ocluzale şi masticatorii

 

3

  1. Reabilitarea funcţiei fizionomice

 

4

  1. Reabilitarea funcţiei fonetice

 

4

  1. Reabilitarea funcţiei de automenţinere

 

4

TOTAL

28

BIBLIOGRAFIE

1.      Sangram Panda, Full Mouth Rehabilitation In Prosthodontics, India, Publisher: Innovative Publication Company, ISBN: 978-81-956667-6-8, (2022)

2.      Antonio H.C. Rodrigues, Treatment Planning in Restorative Dentistry and Implant Prosthodontics, Quintessence Publishing Co, Inc; 1st Edition (2019)

3.      USAF, Dental Laboratory Technology: Basic Sciences, Removable Prosthodontics, and Orthodontics, ISBN 1699328331,  2019

4.      Alexandru Andrei Iliescu, M. Amărăscu, A. Anghel,..., Roxana Iulia Marinescu et al., Reabilitarea Implanto-Protetică, Editura Sitech, Craiova, 2016,  ISBN 978-606-11-5611-5, nr pag 183.

5.      Reabilitare orală complexă, clinică, tehnologie – curs pentru studenţii la tehnică dentară, Sanda Mihaela Popescu, Emma Cristina Drăghici, 2012

 

8.2  Lucrări practice (subiecte/teme)

 

  1. Rolul tehnicianului dentar în reabilitarea orală complexă

 

6

  1. Comunicarea medic dentist – tehnician dentar, element de bază în reuşita tratamentului de reabilitare orală complexă

 

8

  1. Controlul infecţiei în laboratorul de tehnică dentară

 

8

  1. Modelul în reabilitarea orală complexă – perspectiva tehnicianului dentar

 

6

  1. Reabilitarea funcţiei ocluzale şi masticatorii

 

6

  1. Reabilitarea funcţiei fizionomice

 

8

  1. Reabilitarea funcţiei fonetice

 

6

  1. Reabilitarea funcţiei de automenţinere

 

8

TOTAL

56

BIBLIOGRAFIE

1.      Sangram Panda, Full Mouth Rehabilitation In Prosthodontics, India, Publisher: Innovative Publication Company, ISBN: 978-81-956667-6-8, (2022)

2.      Antonio H.C. Rodrigues, Treatment Planning in Restorative Dentistry and Implant Prosthodontics, Quintessence Publishing Co, Inc; 1st Edition (2019)

3.      USAF, Dental Laboratory Technology: Basic Sciences, Removable Prosthodontics, and Orthodontics, ISBN 1699328331,  2019

4.      Alexandru Andrei Iliescu, M. Amărăscu, A. Anghel,..., Roxana Iulia Marinescu et al., Reabilitarea Implanto-Protetică, Editura Sitech, Craiova, 2016,  ISBN 978-606-11-5611-5, nr pag 183.

5.      Reabilitare orală complexă, clinică, tehnologie – curs pentru studenţii la tehnică dentară, Sanda Mihaela Popescu, Emma Cristina Drăghici, 2012

 

9. COROBORAREA CONŢINUTURILOR DISCIPLINEI CU AŞTEPTĂRILE REPREZENTANŢILOR COMUNITĂŢII EPISTEMICE, ASOCIAŢIILOR PROFESIONALE ŞI ANGAJATORI REPREZENTATIVI DIN DOMENIUL AFERENT PROGRAMULUI

  • Disciplina de PRACTICA DE SPECIALITATE, REABILITARE ORALĂ COMPLEXĂ - CLINICĂ ŞI TEHNOLOGIE este o disciplină fundamentală, obligatorie pentru ca un student să devină tehnician dentar.
  • Cunoştinţele, deprinderile practice şi atitudinile învăţate la această disciplină ofera baza de lucru pentru raţionamentele şi activităţile practice şi constituie fundamentul  pentru insuşirea metodologiei de integrare a etapelor de laborator în cadrul reabilitării orale complexe si dobândirea abilităţilor de comunicare cu medicul dentist în vederea obţinerii unor restaurări protetice care să respecte principiile biofuncţionale şi de reabilitare a aparatului dento-maxilar.

10. REPERE METODOLOGICE

Forme de activitate

Tehnici de predare / învăţare, materiale, resurse: expunere, curs interactiv, lucru în grup, învăţare prin probleme/proiecte etc

Curs

Se folosesc următoarele metode combinate: prelegerea,expunerea în actualitate, conversaţia examinatoare, analiza, sinteza, compararea, generalizarea, învăţarea interactivă în scopul realizării feedback-ului, explicarea unor probleme evidenţiate de studenţi, prezentarea cu mijloace audio-vizuale

Lucrări practice

Se folosesc urmatoarele metode combinate: Demonstraţia cu obiecte în stare naturală, metoda exerciţiului, conversaţia dezbatere.

Studiu individual

Înaintea fiecărui curs şi a fiecărei lucrări practice

11. PROGRAM DE RECUPERARE

Recuperări absenţe

Nr. absenţe care se pot recupera

Locul desfăşurării

Perioada

Responsabil

Programarea temelor

 

5

Sediul disciplinei

Ultimele 2 săptămîni ale semestrului

Titular disciplină

În funcţie de necesităţile studenţilor

Program de consultaţii/

cerc ştiinţific studenţesc

 

Sediul disciplinei

Prima miercuri din lună 0900-1100

Titular disciplină

 

Program pentru studenţii slab pregătiţi

 

Sediul disciplinei

A doua miercuri din lună 0900-1100

Titular disciplină

 

12. EVALUARE

Forma de activitate

Evaluare

 

Procent din nota finală

12.1.Verificări periodice

Test grilă/ lucrare de control

20%

12.2.Examen

Forma

Conținut

12.2.1.Lucrări practice

Oral

Interviu pentru evaluarea gradului în care au fost acumulate competențele descrise la punctul 6 și îndeplinite obiectivele  descrise la punctul 7.2 pornind de la una din temele abordate în cursul lucrărilor practice

40%

12.2.2. Parte teoretică

Scris

Expunere 3 subiecte sau Test grilă

 din tematica abordată

30%

12.3.  Implicarea activă în cadrul cursurilor și stagiilor

10%

13. PROGRAME DE ORIENTARE SI CONSILIERE PROFESIONALĂ

Programe de orientare şi consiliere profesională (2 ore/lună)

Programare ore

Locul desfăşurării

Responsabil

A treia miercuri din lună 0900-1100

Sediul disciplinei

Titular disciplină

                       

 

Actualizat la 22.06.2025, 08:03