Programa

Programa

FIŞA  DISCIPLINEI

ANUL UNIVERSITAR

2024- 2025

 

1. DATE DESPRE PROGRAM

1.1 Instituţia de învăţământ superior

UNIVERSITATEA DE MEDICINA SI FARMACIE DIN CRAIOVA

1.2 Facultatea

MEDICINĂ DENTARĂ

1.3 Departamentul

I

1.4 Domeniul de studii

SĂNĂTATE

1.5 Ciclul de studii1

LICENŢĂ

1.6 Programul de studii/Calificarea

TEHNICĂ DENTARĂ

2. DATE DESPRE DISCIPLINĂ

2.1 Denumirea disciplinei

TEHNOLOGIA PROTEZELOR PARŢIALE MOBILIZABILE SCHELETATE

2.2. Codul disciplinei       

TD31201

2.3 Titularul activităţilor de curs

Găman Simina

2.4 Titularul activităţilor de seminar

Găman Simina

2.5.Gradul didactic          

Șef  lucrări

2.6.Încadrarea (norma de bază/asociat)

Normă de bază

2.7. Anul de studiu

 

III

2.8. Semestrul

 

II

2.9. Tipul disciplinei (conţinut)2)

DS

2.10. Regimul disciplinei  (obligativitate)3)

DI

                 

3. TIMPUL TOTAL ESTIMAT (ore pe semestru al activităţilor didactice)

3.1 Număr de ore pe săptămână

7

3.2 din care: curs

2

3.3 seminar/laborator

5

3.4 Total ore din planul de învăţământ

98

3.5 din care: curs

28

3.6 seminar/laborator

70

Distribuţia fondului de timp ore

 

Studiul după manual, suport de curs, bibliografie şi notiţe

30

Documentare suplimentară în bibliotecă, pe platformele electronice de specialitate şi pe teren

22

Pregătire seminarii/laboratoare, teme, referate, portofolii şi eseuri

22

Tutoriat

 

Examinări

20

Alte activităţi...consultaţii, cercuri studentesti

19

3.7 Total ore studiu individual

113

 

3.9 Total ore pe semestru

225

3.10 Numărul de credite4)

9

               

4. PRECONDIŢII (acolo unde este cazul)

4.1 de curriculum

 

4.2 de competenţe

 

5. CONDIŢII (acolo unde este cazul)

5.1. de desfăşurare a cursului

- Sala de curs cu mijloace de proiectare

5.2. de desfăşurare a seminarului/laboratorului

- Sala de lucrari practice

 

6. COMPETENŢELE SPECIFICE ACUMULATE6)7)

COMPETENŢE PROFESIONALE

 

C5 - Iniţierea şi derularea unei activităţi de cercetare ştiinţifică sau/şi formativă în domeniul sau de competenţă

 

COMPETENŢE TRANSVERSALE

C6. Autonomie şi responsabilitate

  • Să își stabilească punctele de referință morală, să se formeze din punct de vedere al atitudinii civice și morale, care vor permite studentului să fie corect, onest, non-confictual, cooperant și înțelegător față de suferință, disponibil să își ajute semenii și interesat în dezvoltarea comunității;    
  • Să cunoască, să respecte și să contribuie la dezvoltarea valorilor morale și a eticii profesionale;
  • Să învețe cum să recunoască o problemă și să ofere soluții pentru rezolvarea ei;

 

 

               C7. Interacţiune socială;

         ·          Să recunoască și să respecte diversitatea și multiculturalismul;

         ·          Să aibă sau să invețe să dezvolte abilități de lucru în echipă;

         ·          Să comunice oral si in scris pentru a obtine rezultate, să colaboreze cu colegii de alte specialități;

         ·          Să se implice in activitati voluntare, sa cunoască principalele probleme ale comunității.

 

C8. Dezvoltare personală şi profesională

  • Să aibă disponibilitatea de a participa la educație medicală continuă;
  • Să fie autodidact ca bază a dezvoltării personale și profesionale autonome;
  • Să obțină potențialul optim și creativ în propriile activități colective;
  • Să stie cum să utilizeze tehnologia informatică și de comunicare.

 

 

 

7. OBIECTIVELE DISCIPLINEI (reieşind din grila competenţelor specifice acumulate)

7.1 Obiectivul general al disciplinei

-         dobândirea de noţiuni, cunostinţe, aptitudini, comportamente, atitudini, abilităţi şi valori necesare practicii medicale în domeniul tehnologiei protezei parţiale mobilizabile.

-         însuşirea valorilor eticii medicale şi umane şi dezvoltarea de abilităţi de a lucra în echipă

-         realizarea concordanţei între calităţile profesionale ale viitorului tehnician şi  cerinţele pacienţilor 

-         găsirea celor mai eficiente căi şi mijloace de organizare a activităţii în cadrul Laboratorului de Tehnică Dentară, dotat conform standardelor în vigoare

-         realizarea de corelaţii precise între obiectivele educaţionale ale cursului de Proteză  parţială mobilizabilă şi experienţa educaţională anterioară, acestea constituind baza ştiinţifică a noilor performanţe pe care studenţii trebuie să le dobândească

-         evaluarea performanţelor studenţilor prin măsurarea continuă, periodică şi finală a competenţelor cu privire la nivelul de cunosţinţe, abilităţi, aptitudini, comportamente şi valori

-         cunoaşterea obiectivelor educaţionale ale cursului de Proteză parţială mobilizabilă de către studenţi şi de către toti factorii implicaţi în procesul educaţional, pentru a-şi asuma responsabilităţile ce le revin.

 

7.2 Obiectivele specifice

 

La finalizarea disciplinei studentul(a) va fi capabil(ă):

-        însuşirea noţiunilor provind etiologia şi semnele clinice ale edentaţiei parţiale

-        însuşirea cunoştinţelor necesare tehnicianului dentar privind elementele componente ale protezelor parţiale scheletate: conectori principali, sisteme de menţinere, sprijin şi stabilizare, şei protetice, arcade dentare artificiale

-        dobândirea noţiunilor necesare privind principiul biomecanic al edentaţiei parţiale cu ajutorul protezelor parţiale scheletate:

-        asimilarea cunoştinţelor privind etapele tehnologice de realizare a protezelor scheletate: obţinerea modelului de studiu şi diagnostic şi analiza acestuia la paralelograf, obţinerea modelului funcţional, pregătirea modelului funcţional în vederea duplicării, duplicarea modelului funcţional şi realizarea modelului refractar, design-ul protezei parţiale scheletate, machetarea componentei metalice a protezei scheletate, ambalarea componentei metalice a protezei scheletate, realizarea componentei metalice a protezei, dezambalarea, prelucrarea şi finisarea componentei metalice a protezei scheletate, adaptarea pe modelul funcţionala componentei metalice a protezei scheletate, transferul relaţiilor intermaxilare pe simulator, macheta componentei acrilicea protezei parţiale scheletate, transformarea machetei cu dinţi în protezeă finită, reoptimizarea protezelor scheletate.

8. CONŢINUTURI

8.1  Curs (unităţi de conţinut)

Nr. ore

1.Tehnica realizării modelelor după amprente cu alginate şi

           linguri standard

1

2.Tehnica realizării lingurilor individuale din raşini acrilice

           autopolimerizabile şi fotopolimerizabile

 

1

3.Tehnica realizării modelului funcţional

1

4.Tehnica analizei modelului funcţional la paralelograf

2

5.Tehnica pregătirii modelului funcţional în vederea duplicării. Folierea modelului functional. Gravarea modelului functional. Deretentivizarea modelului funcţional

3

6. Tehnica duplicării modelului funcţional şi realizarea modelului refractar(duplicat)

3

 7. Tehnica realizării machetei scheletului. Tehnica realizării machetei scheletului la maxilar şi la  mandibular. Tehnica realizării machetei canalelor de turnare

2

8.Tehnica ambalării machetei scheletului.

1

9.Tehnica turnării scheletului metalic al protezei . Preîncălzirea tiparului. Aliaje pentru turnarea scheletului. Turnarea prorpiu.zisă. Dezambalarea scheletului metalic

4

10.Prelucrarea, finisarea şi lustruirea scheletului metallic. Posibilitati moderne de realizare a scheletului metallic.

1

11. Tehnica realizării şabloanelor de ocluzie

2

12.Tehnica realizării machetei componentei acrilice a protezei scheletate

2

13. Tehnica ambalării machetei protezei scheletate. Ambalarea în cuvetă. Ambalarea cu cheie. Îndesarea şi polimerizarea acrilatului. Prelucrarea şi lustruirea protezei

3

14. Optimizarea/reoptimizarea protezelor parţiale scheletate.

2

TOTAL

28

 BIBLIOGRAFIE

1. Alhallak KR, et al.. 3D Printing Technologiesfor Removable Dentures Manufacturing: A Review of Potentials and Challenges, Eur J Prosthodont Restor Dent. 2022

2. Ionescu Andrei - Tratamentul edentaţiei parţiale cu proteze scheletate - clinica şi tehnica de laborator, Editura Naţional, Bucureşti, 2006

3. Bratu Dorin, Emanuel Bratu, Sergiu Antonie - Restaurarea edentaţiilor parţiale prin proteze mobilizabile, Editura Medicală, Bucureşti, 2008

4. Cristina Borţun, Liliana Popa, Sorin Uram Ţuculescu, Îndreptar de lucrări practice. Tehnologia protezelor parţiale acrilice şi scheletate, Lito UMF Timişoara, 2000

 

8.2  Lucrări practice (subiecte/teme)

 

1.      Realizarea modelelor după amprente cu alginate şi  linguri standard. Realizarea lingurilor individuale.

10

2.      Modelul funcţional. Analiza a modelului funcţional la paralelograf.

10

3.      Pregătirea modelului funcţional în vederea duplicări. Duplicarea modelului funcţional şi realizarea modelului refractar(duplicat)

10

4.      Realizarea machetei scheletului metalic: Ambalarea machetei scheletului metallic.

10

5.      Turnarea scheletului metalic al protezei Dezambalarea, Prelucrarea, finisarea şi lustruirea scheletului metalic

10

6.       Șabloanele de ocluzie. Machetei componentei acrilice a protezei scheletate

10

7.      Ambalarea machetei protezei scheletate Îndesarea şi polimerizarea acrilatului. Prelucrarea şi lustruirea protezei.

10

TOTAL

70

9. COROBORAREA CONŢINUTURILOR DISCIPLINEI CU AŞTEPTĂRILE REPREZENTANŢILOR COMUNITĂŢII EPISTEMICE, ASOCIAŢIILOR PROFESIONALE ŞI ANGAJATORI REPREZENTATIVI DIN DOMENIUL AFERENT PROGRAMULUI

- Protetica dentara este o disciplină de specialitate, obligatorie pentru un student în pregătirea pentru a deveni doctor.

   - Cunoștințele, abilitățile practice și atitudinile învățate pe această disciplină oferă principiile de bază ale tratării edentulismului parțial prin proteza parțială detașabilă care este baza pentru înțelegerea, înțelegerea și învățarea atitudinii medicale în ceea ce privește diagnosticarea și procesele de recuperare.

 

10. REPERE METODOLOGICE

Forme de activitate

Tehnici de predare / învăţare, materiale, resurse: expunere, curs interactiv, lucru în grup, învăţare prin probleme/proiecte etc

Curs

Se folosesc următoarele metode combinate: prelegerea,expunerea în actualitate, conversaţia examinatoare, analiza, sinteza, compararea, generalizarea, învăţarea interactivă în scopul realizării feedback-ului, explicarea unor probleme evidenţiate de studenţi, prezentarea cu mijloace audio-vizuale

Lucrari practice

explicaţia, dezbaterea, prezentarea şi discuţia unor cazuri clinice problemă, demonstraţia,

-aplicaţia practică

-executarea unei proteze scheletate parcurgand toate etapele tehnologice

Studiu individual

Înaintea fiecărui curs şi a fiecărei lucrari practice

 

 

11. PROGRAM DE RECUPERARE

Recuperări absenţe

Nr. absenţe care se pot recupera

Locul desfăşurării

Perioada

Responsabil

Programarea temelor

           3

  Sediul disciplinei

Ultimele 2 săptămani

titular disciplină

Conform orarului de la disciplina

Program de consultaţii/

cerc ştiinţific studenţesc

2ore/sapt.

 

Sediul disciplinei

Săptămanal

titular disciplină

Conform orarului de la disciplina

Program pentru studenţii slab pregătiţi

4ore/sem.

Sediul disciplinei

Ultimele 2 săptămani

titular disciplină

În funcţie de necesităţile studenţilor

 

12. EVALUARE

Tip de activitate

Forme de evaluare

 

Metode de evaluare

Pondere din nota finală

Curs

Evaluare formativă prin sondaj în timpul semestrului

Sumativă în timpul examenului

Scris şi oral

40%

Lucrări practice

Formativa prin sondaj în timpul semestrului

Periodică în timpul semestrului,

Sumativă în timpul examenului

Aplicaţie practică

30%

Verificări periodice - scris

20%

Evaluarea activității individuale

10%

Standard minim de performanță

minim 50% la fiecare componentă a evaluării

13. PROGRAME DE ORIENTARE SI CONSILIERE PROFESIONALĂ

Programe de orientare şi consiliere profesională (2 ore/lună)

Programare ore

Locul desfăşurării

Responsabil

A treia zi de joi din lună

Sediul disciplinei

Titular disciplină

           

 

Actualizat la 22.06.2025, 08:51