FIŞA DISCIPLINEI
ANUL UNIVERSITAR
2024- 2025
1. DATE DESPRE PROGRAM
1.1 Instituţia de învăţământ superior |
UNIVERSITATEA DE MEDICINA SI FARMACIE DIN CRAIOVA |
1.2 Facultatea |
MEDICINĂ DENTARĂ |
1.3 Departamentul |
I |
1.4 Domeniul de studii |
SĂNĂTATE |
1.5 Ciclul de studii1 |
LICENŢĂ |
1.6 Programul de studii/Calificarea |
TEHNICĂ DENTARĂ |
2. DATE DESPRE DISCIPLINĂ
2.1 Denumirea disciplinei |
TEHNOLOGIA PROTEZELOR PARŢIALE MOBILIZABILE SCHELETATE |
|||||||
2.2. Codul disciplinei |
TD31201 |
|||||||
2.3 Titularul activităţilor de curs |
Găman Simina |
|||||||
2.4 Titularul activităţilor de seminar |
Găman Simina |
|||||||
2.5.Gradul didactic |
Șef lucrări |
|||||||
2.6.Încadrarea (norma de bază/asociat) |
Normă de bază |
|||||||
2.7. Anul de studiu
|
III |
2.8. Semestrul
|
II |
2.9. Tipul disciplinei (conţinut)2) |
DS |
2.10. Regimul disciplinei (obligativitate)3) |
DI |
|
3. TIMPUL TOTAL ESTIMAT (ore pe semestru al activităţilor didactice)
3.1 Număr de ore pe săptămână |
7 |
3.2 din care: curs |
2 |
3.3 seminar/laborator |
5 |
||
3.4 Total ore din planul de învăţământ |
98 |
3.5 din care: curs |
28 |
3.6 seminar/laborator |
70 |
||
Distribuţia fondului de timp ore |
|
||||||
Studiul după manual, suport de curs, bibliografie şi notiţe |
30 |
||||||
Documentare suplimentară în bibliotecă, pe platformele electronice de specialitate şi pe teren |
22 |
||||||
Pregătire seminarii/laboratoare, teme, referate, portofolii şi eseuri |
22 |
||||||
Tutoriat |
|
||||||
Examinări |
20 |
||||||
Alte activităţi...consultaţii, cercuri studentesti |
19 |
||||||
3.7 Total ore studiu individual |
113 |
|
|||||
3.9 Total ore pe semestru |
225 |
||||||
3.10 Numărul de credite4) |
9 |
||||||
4. PRECONDIŢII (acolo unde este cazul)
4.1 de curriculum |
|
4.2 de competenţe |
|
5. CONDIŢII (acolo unde este cazul)
5.1. de desfăşurare a cursului |
- Sala de curs cu mijloace de proiectare |
5.2. de desfăşurare a seminarului/laboratorului |
- Sala de lucrari practice |
6. COMPETENŢELE SPECIFICE ACUMULATE6)7) |
|
COMPETENŢE PROFESIONALE |
C5 - Iniţierea şi derularea unei activităţi de cercetare ştiinţifică sau/şi formativă în domeniul sau de competenţă
|
COMPETENŢE TRANSVERSALE |
C6. Autonomie şi responsabilitate
C7. Interacţiune socială; · Să recunoască și să respecte diversitatea și multiculturalismul; · Să aibă sau să invețe să dezvolte abilități de lucru în echipă; · Să comunice oral si in scris pentru a obtine rezultate, să colaboreze cu colegii de alte specialități; · Să se implice in activitati voluntare, sa cunoască principalele probleme ale comunității.
C8. Dezvoltare personală şi profesională
|
7. OBIECTIVELE DISCIPLINEI (reieşind din grila competenţelor specifice acumulate)
7.1 Obiectivul general al disciplinei |
- dobândirea de noţiuni, cunostinţe, aptitudini, comportamente, atitudini, abilităţi şi valori necesare practicii medicale în domeniul tehnologiei protezei parţiale mobilizabile. - însuşirea valorilor eticii medicale şi umane şi dezvoltarea de abilităţi de a lucra în echipă - realizarea concordanţei între calităţile profesionale ale viitorului tehnician şi cerinţele pacienţilor - găsirea celor mai eficiente căi şi mijloace de organizare a activităţii în cadrul Laboratorului de Tehnică Dentară, dotat conform standardelor în vigoare - realizarea de corelaţii precise între obiectivele educaţionale ale cursului de Proteză parţială mobilizabilă şi experienţa educaţională anterioară, acestea constituind baza ştiinţifică a noilor performanţe pe care studenţii trebuie să le dobândească - evaluarea performanţelor studenţilor prin măsurarea continuă, periodică şi finală a competenţelor cu privire la nivelul de cunosţinţe, abilităţi, aptitudini, comportamente şi valori - cunoaşterea obiectivelor educaţionale ale cursului de Proteză parţială mobilizabilă de către studenţi şi de către toti factorii implicaţi în procesul educaţional, pentru a-şi asuma responsabilităţile ce le revin.
|
7.2 Obiectivele specifice |
La finalizarea disciplinei studentul(a) va fi capabil(ă): - însuşirea noţiunilor provind etiologia şi semnele clinice ale edentaţiei parţiale - însuşirea cunoştinţelor necesare tehnicianului dentar privind elementele componente ale protezelor parţiale scheletate: conectori principali, sisteme de menţinere, sprijin şi stabilizare, şei protetice, arcade dentare artificiale - dobândirea noţiunilor necesare privind principiul biomecanic al edentaţiei parţiale cu ajutorul protezelor parţiale scheletate: - asimilarea cunoştinţelor privind etapele tehnologice de realizare a protezelor scheletate: obţinerea modelului de studiu şi diagnostic şi analiza acestuia la paralelograf, obţinerea modelului funcţional, pregătirea modelului funcţional în vederea duplicării, duplicarea modelului funcţional şi realizarea modelului refractar, design-ul protezei parţiale scheletate, machetarea componentei metalice a protezei scheletate, ambalarea componentei metalice a protezei scheletate, realizarea componentei metalice a protezei, dezambalarea, prelucrarea şi finisarea componentei metalice a protezei scheletate, adaptarea pe modelul funcţionala componentei metalice a protezei scheletate, transferul relaţiilor intermaxilare pe simulator, macheta componentei acrilicea protezei parţiale scheletate, transformarea machetei cu dinţi în protezeă finită, reoptimizarea protezelor scheletate. |
8. CONŢINUTURI
8.1 Curs (unităţi de conţinut) |
Nr. ore |
1.Tehnica realizării modelelor după amprente cu alginate şi linguri standard |
1 |
2.Tehnica realizării lingurilor individuale din raşini acrilice autopolimerizabile şi fotopolimerizabile
|
1 |
3.Tehnica realizării modelului funcţional |
1 |
4.Tehnica analizei modelului funcţional la paralelograf |
2 |
5.Tehnica pregătirii modelului funcţional în vederea duplicării. Folierea modelului functional. Gravarea modelului functional. Deretentivizarea modelului funcţional |
3 |
6. Tehnica duplicării modelului funcţional şi realizarea modelului refractar(duplicat) |
3 |
7. Tehnica realizării machetei scheletului. Tehnica realizării machetei scheletului la maxilar şi la mandibular. Tehnica realizării machetei canalelor de turnare |
2 |
8.Tehnica ambalării machetei scheletului. |
1 |
9.Tehnica turnării scheletului metalic al protezei . Preîncălzirea tiparului. Aliaje pentru turnarea scheletului. Turnarea prorpiu.zisă. Dezambalarea scheletului metalic |
4 |
10.Prelucrarea, finisarea şi lustruirea scheletului metallic. Posibilitati moderne de realizare a scheletului metallic. |
1 |
11. Tehnica realizării şabloanelor de ocluzie |
2 |
12.Tehnica realizării machetei componentei acrilice a protezei scheletate |
2 |
13. Tehnica ambalării machetei protezei scheletate. Ambalarea în cuvetă. Ambalarea cu cheie. Îndesarea şi polimerizarea acrilatului. Prelucrarea şi lustruirea protezei |
3 |
14. Optimizarea/reoptimizarea protezelor parţiale scheletate. |
2 |
TOTAL |
28 |
BIBLIOGRAFIE 1. Alhallak KR, et al.. 3D Printing Technologiesfor Removable Dentures Manufacturing: A Review of Potentials and Challenges, Eur J Prosthodont Restor Dent. 2022 2. Ionescu Andrei - Tratamentul edentaţiei parţiale cu proteze scheletate - clinica şi tehnica de laborator, Editura Naţional, Bucureşti, 2006 3. Bratu Dorin, Emanuel Bratu, Sergiu Antonie - Restaurarea edentaţiilor parţiale prin proteze mobilizabile, Editura Medicală, Bucureşti, 2008 4. Cristina Borţun, Liliana Popa, Sorin Uram Ţuculescu, Îndreptar de lucrări practice. Tehnologia protezelor parţiale acrilice şi scheletate, Lito UMF Timişoara, 2000 |
|
8.2 Lucrări practice (subiecte/teme) |
|
1. Realizarea modelelor după amprente cu alginate şi linguri standard. Realizarea lingurilor individuale. |
10 |
2. Modelul funcţional. Analiza a modelului funcţional la paralelograf. |
10 |
3. Pregătirea modelului funcţional în vederea duplicări. Duplicarea modelului funcţional şi realizarea modelului refractar(duplicat) |
10 |
4. Realizarea machetei scheletului metalic: Ambalarea machetei scheletului metallic. |
10 |
5. Turnarea scheletului metalic al protezei Dezambalarea, Prelucrarea, finisarea şi lustruirea scheletului metalic |
10 |
6. Șabloanele de ocluzie. Machetei componentei acrilice a protezei scheletate |
10 |
7. Ambalarea machetei protezei scheletate Îndesarea şi polimerizarea acrilatului. Prelucrarea şi lustruirea protezei. |
10 |
TOTAL |
70 |
9. COROBORAREA CONŢINUTURILOR DISCIPLINEI CU AŞTEPTĂRILE REPREZENTANŢILOR COMUNITĂŢII EPISTEMICE, ASOCIAŢIILOR PROFESIONALE ŞI ANGAJATORI REPREZENTATIVI DIN DOMENIUL AFERENT PROGRAMULUI
- Protetica dentara este o disciplină de specialitate, obligatorie pentru un student în pregătirea pentru a deveni doctor. - Cunoștințele, abilitățile practice și atitudinile învățate pe această disciplină oferă principiile de bază ale tratării edentulismului parțial prin proteza parțială detașabilă care este baza pentru înțelegerea, înțelegerea și învățarea atitudinii medicale în ceea ce privește diagnosticarea și procesele de recuperare. |
|
10. REPERE METODOLOGICE
Forme de activitate |
Tehnici de predare / învăţare, materiale, resurse: expunere, curs interactiv, lucru în grup, învăţare prin probleme/proiecte etc |
Curs |
Se folosesc următoarele metode combinate: prelegerea,expunerea în actualitate, conversaţia examinatoare, analiza, sinteza, compararea, generalizarea, învăţarea interactivă în scopul realizării feedback-ului, explicarea unor probleme evidenţiate de studenţi, prezentarea cu mijloace audio-vizuale |
Lucrari practice |
explicaţia, dezbaterea, prezentarea şi discuţia unor cazuri clinice problemă, demonstraţia, -aplicaţia practică -executarea unei proteze scheletate parcurgand toate etapele tehnologice |
Studiu individual |
Înaintea fiecărui curs şi a fiecărei lucrari practice |
11. PROGRAM DE RECUPERARE |
|||||
Recuperări absenţe |
Nr. absenţe care se pot recupera |
Locul desfăşurării |
Perioada |
Responsabil |
Programarea temelor |
3 |
Sediul disciplinei |
Ultimele 2 săptămani |
titular disciplină |
Conform orarului de la disciplina |
|
Program de consultaţii/ cerc ştiinţific studenţesc |
2ore/sapt. |
Sediul disciplinei |
Săptămanal |
titular disciplină |
Conform orarului de la disciplina |
Program pentru studenţii slab pregătiţi |
4ore/sem. |
Sediul disciplinei |
Ultimele 2 săptămani |
titular disciplină |
În funcţie de necesităţile studenţilor |
12. EVALUARE |
|||||
Tip de activitate |
Forme de evaluare
|
Metode de evaluare |
Pondere din nota finală |
||
Curs |
Evaluare formativă prin sondaj în timpul semestrului Sumativă în timpul examenului |
Scris şi oral |
40% |
||
Lucrări practice |
Formativa prin sondaj în timpul semestrului Periodică în timpul semestrului, Sumativă în timpul examenului |
Aplicaţie practică |
30% |
||
Verificări periodice - scris |
20% |
||||
Evaluarea activității individuale |
10% |
||||
Standard minim de performanță |
minim 50% la fiecare componentă a evaluării |
||||
13. PROGRAME DE ORIENTARE SI CONSILIERE PROFESIONALĂ |
|||||
Programe de orientare şi consiliere profesională (2 ore/lună) |
|||||
Programare ore |
Locul desfăşurării |
Responsabil |
|||
A treia zi de joi din lună |
Sediul disciplinei |
Titular disciplină |
|||